Tekst „o mnie” to ważny punkt na mapie każdej strony internetowej. Badania pokazują, że ponad połowa Twoich potencjalnych klientów zajrzy do zakładki opisującej Ciebie, Twoją firmę i jej historię. Ale to nie jedyny powód, dla którego treść w niej zawarta powinna być doskonałej jakości.

 Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jaka jest rola zakładki „o mnie”.
  • Od czego zacząć opisywanie siebie i swojej firmy.
  • Jak napisać dobry i skuteczny tekst „o mnie”.
  • Jakie są dobre praktyki w pisaniu takiego tekstu.

Jaką rolę spełnia zakładka „o mnie”

Donald Miller, twórca metody budowania skutecznego przekazu marki StoryBrand[i], przyrównuje stronę internetową do pierwszej randki, podczas której klient musi uzyskać wszelkie informacje, aby umówić się na kolejną. Co więcej, chce to wiedzieć szybko. Strona musi więc być atrakcyjna i dopracowana, ale też przejrzysta i pozbawiona czegoś, co Miller nazywa „hałasem”.

Zakładka „o mnie” jest elementem procesu podejmowania decyzji o kontynuacji znajomości i spełnia cztery funkcje:

  • potwierdza wiarygodność marki,
  • buduje zaufanie,
  • przyciąga uwagę,
  • przekonuje do zakupu usługi lub produktu.

O tym, co sprawia, że zakładka „O nas” jest skuteczna

Zakładka „o mnie” to miejsce, w którym muszą wybrzmieć wartości i idee ważne dla autora strony internetowej lub właściciela firmy. To one uwiarygodnią komunikat z innych zakładek oraz opisy produktów i usług. Osoby, które odwiedzają zakładkę „o mnie” szukają w niej potwierdzenia, że można firmie zaufać, a więc faktów. Oraz czegoś, co rozbudzi ich emocje. Jak stworzyć taki tekst?

Zanim zaczniesz pisać zakładkę „o mnie”

Mam dla Ciebie dwie wiadomości – dobrą i złą. Zacznę od złej: jeśli nie chcesz skorzystać z pomocy copywritera, napisanie zakładki „o mnie” wymaga Twojego zaangażowania i pracy. Dobra jest taka, że jeśli dobrze się przygotujesz, jej napisanie jej nie będzie wcale tak trudne i żmudne, jak Ci się wydaje. Wystarczy, że przygotujesz się do tego, odpowiadając sobie wcześniej na kilka pytań:

  1. Co chcesz, aby ludzie o Tobie wiedzieli?
  2. Co jest dla Ciebie ważne w życiu i w pracy?
  3. Jak opisałby Cię Twój najlepszy przyjaciel?
  4. Co mówią o Tobie lub Twoich usługach/produktach klienci?
  5. W jaki sposób zmieniasz życie swoich klientów na lepsze?
  6. Czy w Twoim życiu były jakieś momenty przełomowe, które mają dla Ciebie znaczenie obecnie?
  7. Lubię/Nie lubię…
  8. Które elementy Twojego życia i doświadczenia zawodowego uwiarygadniają Cię jako eksperta w swojej dziedzinie

Czy forma ma znaczenie?

Jeszcze kilka lat temu zakładki „o mnie” lub „o nas” były pełne sformułowań, takich jak „wysoka jakość”, „profesjonalizm” czy „najlepszy na rynku”. Krótki wstęp uzupełniano listą osiągnięć lub informacjami przeniesionymi z innych miejsc strony internetowej. Zawsze w formie opisu, punktów lub kalendarza kluczowych wydarzeń, na wzór światowych korporacji.

Obecnie forma… nie ma znaczenia. Każdy sposób napisania zakładki „o mnie” jest dobry, pod warunkiem, że jest zgodny z Tobą i innymi informacjami, które zamieszczasz na stronie.

 

Ważne, żeby przedstawiła ona historię o Tobie, Twoich pracownikach i firmie w sposób wiarygodny. Pisz prostym językiem, bez zdań wielokrotnie złożonych i fachowych określeń. Unikaj pustych sloganów. Opowiedz swoją historię językiem klienta. Przywołaj emocje, bo to one potwierdzają, że po drugiej stronie stoi człowiek.

Jak napisać zakładkę „o mnie”

Proces pisania zakładki „o mnie” staje się dużo prostszy, jeśli masz pod ręką wszystkie informacje i wiesz, o czym chcesz opowiedzieć. Jeśli nie jesteś pewny/a od czego zacząć, po prostu zacznij pisać, nie trzymając się żadnych zasad. To jeszcze nie jest moment publikacji – na poprawki przyjdzie czas.

Dobre praktyki w tworzeniu zakładki „o mnie”

  • Zakładka „o mnie” jest wprawdzie o Tobie, ale warto w niej wspomnieć także o twoich odbiorcach. Donald Miller radzi wręcz, żeby w swojej historii obsadzić klienta w roli bohatera, a siebie w roli przewodnika, który pomaga mu rozwiązać jakiś problem. To całkiem niezły punkt wyjścia do pisania zakładki „o mnie”.
  • Forma nie liczy się tak bardzo, jak struktura – kiedy znajdziesz już formę, trzymaj się jej. Opis podziel na krótkie akapity. Punkty muszą mieć spójny styl.
  • Bądź sobą, bo to najlepiej uwiarygodni Ciebie, jako eksperta.
  • Nie unikaj opisywania wyzwań i gorszych momentów ze swojego życia lub życia Twojej firmy, o ile miały one wpływ na obecną sytuację. Dodaj „call to action”.

Napisanie tekstu „o mnie” może być dobrą okazją do przemyślenia strategii komunikacji z klientami. Osobom, które do mnie trafiają, na początku procesu wydaje się, że nie mają nic ciekawego do powiedzenia o sobie i kulisach założenia swojej firmy. Dopiero pytania pogłębiające przywołują emocje i ciekawostki, które bardzo często stają się osią pracy nad tekstem „o mnie”.

 

Jeśli mimo wskazówek nie wiesz, jak sobie poradzić z napisaniem tekstu „o mnie” lub potrzebujesz konsultacji w tej sprawie, zapraszam do kontaktu.

 

[i] Miller Donald, Model StoryBrand, MT Biznes Sp. z o.o. 2018 – pozycja obowiązkowa dla każdego, kto chce skutecznie komunikować się z klientami

Komentarz