Jak napisać brief dla copywritera? 

Brief to komplet informacji niezbędnych do rozpoczęcia realizacji zlecenia. Dzięki niemu będzie ono wykonane zgodnie z oczekiwaniami i spójne z marką klienta. Przede wszystkim jednak przygotowany materiał będzie spełniał swoją rolę marketingową. Jak dobrze napisać brief dla copywritera? 

Dla copywritera brief to punkt wyjścia jego pracy. Dla klienta – często uciążliwy obowiązek. To negatywne nastawienie wynika zazwyczaj z wcześniejszych doświadczeń ze współpracy z agencjami marketingowymi, które oczekują wypełniania dodatkowych dokumentów i odpowiedzi na mnóstwo pytań. W przypadku dużych, szeroko zakrojonych i wysokobudżetowych kampanii reklamowych jest to niezbędne. W przypadku mniejszych projektów  zebranie tych informacji jest równie istotne, choć od moich klientów nie oczekuję wypełniania żadnych formularzy. Jak zatem to działa? 

Forma nie jest ważna 

Zazwyczaj proszę moich klientów o odpowiedź na kilka pytań. Mogą ich udzielić telefonicznie lub podczas spotkania, zachęcam ich jednak do odpowiedzi pisemnych, zwłaszcza, jeśli nie pracowali wcześniej z agencją marketingową lub copywriterem. Mają wtedy więcej czasu na przemyślenie odpowiedzi. Forma, składnia i ortografia nie są ważne. Zdarza się, że po otrzymaniu briefu, kontaktuję się z klientem telefonicznie i dopytuję o szczegóły. Nie będę musiała tego robić w trakcie pracy nad zleceniem.

Zaskakująca moc briefu

Muszę Ci się do czegoś przyznać. Na początku mojej kariery copywriterskiej, nie przywiązywałam do briefu tak dużej wagi. W efekcie traciłam czas na odkrywanie tego, co już dawno zostało odkryte. A i tak o niektóre rzeczy musiałam dopytywać w trakcie pracy nad tekstem, tracąc czas swój i klienta. Dzisiaj zauważam, że dobrze przygotowany brief dla copywritera przynosi wartość klientowi. Tworząc brief, zlecenidawca może ponownie przemyśleć strategię firmy, swoje plany, cele kampanii lub wpisów blogowych, swoją sytuację rynkową czy grupę docelową. Obserwowałam, jak w wielu przypadkach rzetelne podejście do tego etapu współpracy, otwierało przedsiębiorcom oczy na nowe rozwiązania i narzędzia do ich wdrożenia. 

Co zawiera brief dla copywritera? 

Informacje, które przekazuje mi klient są poufne. Wykorzystuję je wyłącznie na potrzeby współpracy i stworzenia tekstów marketingowych. Pytania w briefie dla copywritera obejmują: 

  • Opis działalności, branży, adres www;,
  • Mocne strony marki i cechy produktu;,
  • Dotychczasowe hasła reklamowe i materiały promocyjne;,
  • Cel, jaki klient chce osiągnąć, poprzez przygotowane przeze mnie materiały;,
  • Charakterystykę grupy docelowej – wiek, wykształcenie, potrzeby, miejsce zamieszkania itd.;,
  • Analizę konkurencji;, 
  • Oczekiwaną formę komunikacji z klientem (np. formalna, nieformalna, zabawna, lekka, poważna). 

Przygotowując brief dla copywritera pamiętaj, że to Ty jesteś ekspertem od Twojej firmy. Doskonale znasz jej mocne strony. Pochwal się nimi! 

 

Brief to doskonałe narzędzie usprawniające komunikację pomiędzy klientem a copywriterem. Jest on przede wszystkim sposobem na to, aby zlecenie zostało wykonane zgodnie z Twoimi potrzebami i oczekiwaniami. To wyraz szacunku dla czasu i pieniędzy, które chcesz przeznaczyć na marketing. Materiały przygotowane w pośpiechu, bez zadawania dodatkowych pytań, będą niewiele warte. A tego chcemy uniknąć, prawda?  

 

Komentarz